INSTAGRAM @ IZABIELAA

sobota, 16 kwietnia 2016

Healthy eating plate

“If you can’t pronounce it, don’t eat it” 


Już kilkukrotnie na blogu wspominałam o zmianach, jakie chcę w nim wprowadzić. Z racji tego, że z biegiem lat zaczynam otwierać się na nowe horyzonty, doświadczenia i swoją uwagę skupiam już nie tylko na modzie, zdecydowałam się prowadzić blog nieco bardziej lifestylowy. Wstępnie podzieliłam go na kilka kategorii, m.in. Zdrowie. 

Niezmiernie się cieszę, że już od kilku lat panuje moda na zdrowy i aktywny tryb życia, ale to nie jest powód dla którego zdecydowałam się o tym pisać. Powodów jest kilka i są znacznie bardziej prozaiczne.  Pierwszy dotyczy zdrowia i samopoczucia. Siedzący tryb pracy, sporo stresu, niezdrowa dieta i ponura pogoda za oknem, jaka jeszcze kilka tygodni temu nam towarzyszyła spowodowały, że wszystkie te aspekty zaczęły odbijać się na moim zdrowiu i samopoczuciu.  Nie mówię już tutaj tylko o przygnębieniu, przemęczeniu i senności. Mówię o słabych wynikach badań, stałych bólach głowy, a przez to ciągłym rozgoryczeniu. Kilka wizyt u lekarzy, dało mi kopa do zmobilizowania się i przejścia na zdrowszy tryb życia. No i tutaj zmierzamy do powodu drugiego, czyli łatwo zacząć - trudniej wytrwać. W pisanych przeze mnie postach nie będę nawet starała się uchodzić za ekspertkę czy dietetyka. Po prostu chcę się dzielić swoimi spostrzeżeniami, pomysłami czy osiągniętymi efektami kulinarnymi (zdecydowanie gotowanie nie jest moim konikiem). Mam nadzieję, że dzięki temu łatwiej będzie mi wytrwać w swoich postanowieniach, w końcu im więcej mówi się o swoich planach, tym łatwiej je osiągnąć.


Zacznijmy więc od podstawy każdej zdrowej diet, czyli piramidy żywieniowej. Niewiele osób wie, że dietetycy ciągle pracują nad ustaleniem dokładnych proporcji produktów jakie powinny być przez nas najczęściej spożywane. Ostatni update popularnej piramidy miał miejsce w 2015 r, pytanie co się zmieniło?
·        Według naukowców z Harvardu (poważnie, źródło artykułu: tutaj ), połowę naszego talerza powinny zajmować warzywa oraz owoce, z przewagą tych pierwszych. Powszechnie wiadomo, że warzywa są źródłem cennych witamin oraz niezliczonych składników mineralnych. Dostarczają nam również wiele błonnika pokarmowego, który reguluje pracę układu pokarmowego. Tutaj musimy pamiętać, aby unikać ziemniaków. Jak już decydujemy się na ziemniaki, to zawsze w skórce gdyż to w niej jest najwięcej błonnika.
·         Za absolutną podstawę naszej diety przestano uważać produkty zbożowe. Mimo to nadal powinny one zajmować ¼ miejsca na naszym talerzu.  Przy wyborze pieczywa, makaronów czy ryżu decydujmy się na te pełnoziarniste, gdyż mają większą zawartość błonnika, witaminy B1 i składników mineralnych. Zgodnie z zaleceniami należy spożywać 5 porcji produktów zbożowych dziennie.
·         Proteiny, czyli produkty o dużej zawartości białka. Tutaj za podstawę służą nam ryby, rośliny strączkowe, jaja czy chude mięso. Unikajmy mięsa czerwonego i wieprzowiny, na nie możemy sobie pozwolić kilka razy w miesiącu. Pamiętajmy, że ryby w porównaniu z mięsem są bogatsze w składniki mineralne i powinny być spożywane 2 razy w tygodniu.
·         Tłuszcze nadal stanowią wierzchołek piramidy. Starajmy się zastąpić tłuszcze zwierzęce roślinnymi, a najlepiej zastępujmy olej oliwą z oliwek bądź olejem kokosowym, który jak udowodniono zmniejsza otyłość brzuszną. Zalecaną dawką jest 2 łyżki dziennie.

·         Napoje. Pijmy dużo wody, herbatę zieloną, ewentualnie kawę. Całkowicie powinniśmy zrezygnować z wszelkich słodkich napoi czy soków sprzedawanych w sklepach, gdyż one również są sztucznie dosładzane.
·         Unikajmy również cukru zarówno w słodyczach, ciastach , napojach, sokach tak  i herbacie czy kawie.  To samo dotyczy soli, starajmy się zastąpić ją świeżymi ziołami. 






Share:

3 komentarze

  1. Really interesting post...thx for sharing! xx

    OdpowiedzUsuń
  2. ja jestem na diecie od miesiąca i czuję się o niebo lepiej! ;)

    U mnie nowy post! Zapraszam http://onlymymotivation.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. thanks for sharing this, I love the first picture! very cool
    Pam xo/ Pam Scalfi♥

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i wszelkie komentarze ! ;)
Thanks for comming here and for all your comments! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Obsługiwane przez usługę Blogger.
© IZABIELAA | All rights reserved.
Blog Design Handcrafted by pipdig