INSTAGRAM @ IZABIELAA

poniedziałek, 16 maja 2016

How to manage time?

"Lost time is never found again"
-Benjamin Franklin
  



Zakładam, że pojęcie umiejętnego zarządzania czasem nikomu z nas nie jest obce. Co prawda żyjemy w dobie XXI wieku, ciągle rozwijającej się technologii oraz wszystkich tych wynalazków, które zostały stworzone przecież po to, abyśmy jako ludzie mieli więcej wolnego czasu. Jednak mamy go coraz mniej i coraz szybciej upływa. Zdając sobie z tego sprawę poszukujemy w Internecie całej masy wskazówek odnośnie tego jak zarządzać czasem, korzystamy z aplikacji, które mają nam pomóc w organizacji codziennych obowiązków, ale to zazwyczaj nie przynosi zamierzonych efektów. Dlaczego? Odpowiedź jest banalnie prosta. Wszystko, czego do tej pory dowiedzieliście się o zarządzaniu czasem było tylko jego zmarnowaniem. Najzwyczajniej w świecie te wszystkie złote rady nie działają.



Zapewne zastanawiacie się do czego zmierzam i po co w ogóle zaczynam ten temat. Otóż należę do osób, które chcą zjeść ciastko i mieć ciastko. Codziennie na nowo szukam różnych możliwości, dróg rozwoju i samodoskonalenia, chcąc mieć przy tym czas na hobby, na sport i na relaks. Jak się okazało na mojej drodze do osiągnięcia celu stało jedno ale - „brak wolnego czasu”. Zastanawiało mnie jak to możliwe, że ci wszyscy ludzie sukcesu osiągają tak wiele, pozwalając sobie na robienie coraz to nowych rzeczy przy dobie trwającej 24h, tyle samo co mojej. Czasu przecież kupić nie mogą, chociaż pewnie akurat z tego powodu bardzo rozpaczają ;)
Stąd po wielu poszukiwaniach, przemyśleniach, próbach oszczędności czasu, doszłam do jednego prostego wniosku - zanim zacznę walczyć z wrogiem, muszę go najpierw poznać. 
Czym więc jest czas? Według słownika PWN czas jest to okres, pora, gdy coś jest wykonywane lub coś się dzieje.

Są też dwa rodzaju czasu: czas zegarowy i czas rzeczywisty.  Według czasu zegarowego są organizowane zajęcia, praca, rozkłady autobusów itd. Rok składa się z 365 dni, dzień z 24 godzin, a godzina z 60 min, minuta z 60 sekund. Ten czas mija niezmiennie tak samo.

W czasie rzeczywistym, czas jest pojęciem względnym. Czas leci nam szybko bądź się ciągnie w zależności od czynności, którą wykonujemy. Nie jest tajemnicą, że nudne zajęcia na uczelni czasami dłużą nam się w nieskończoność, wydaje nam się jakbyśmy pół życia spędziły w sali, podczas gdy zegarowo minęło dopiero 45 minut.

Po zaznajomieniu się z tym czym czas jest i z jego rodzajami, musimy sobie zadać pytanie: Który rodzaj czasu opisuje świat, w którym naprawdę żyjemy – czas zegarowy czy czas rzeczywisty?
Chyba wszyscy chcielibyśmy żyć w czasie rzeczywistym, gdzie czas płynie nam szybko i przyjemnie podczas wykonywania naszych obowiązków. Dobrą wiadomością jest fakt, że to my tworzymy ten czas, my więc możemy nim zarządzać jak tylko chcemy.

Musimy zdawać sobie sprawę, że jest jedynie 3 możliwości, które pochłaniają nasz czas: myślenie, konwersacje i działanie. Zastanówmy się jak dużo czasu zabiera nam myślenie o tym co byśmy zrobiły gdyby, jak wiele o tym rozmawiamy, a ile z tych planów rzeczywiście wykonujemy. Tutaj przychodzimy do:

Rady nr 1.
Zapisuj jak wiele czasu tygodniowo poświęcasz na rozmyślanie nad różnymi rzeczami, na konwersacje oraz ile czasu zajmują Ci różnego rodzaju aktywności. To ćwiczenie pomoże Ci dostrzec i zrozumieć jak wiele można zrobić w ciągu jednej doby, a ile rzeczywiście robimy. Zobaczysz czy faktycznie spędzasz czas produktywnie i czy przynosi Ci to rezultaty. Dodatkowo będziesz w stanie dostrzec jak wiele czasu marnujesz na nieproduktywne myśli, rozmowy i czynności.

Rada nr 2.

Organizacja i priorytetyzacja zadań. Ustal, które aktywności, spotkania czy rzeczy, nad którymi musisz pomyśleć są najważniejsze. Gdy już nadasz im priorytet i zaczniesz od tych najpilniejszych, miej również na uwadze ile czasu chcesz poświęcić na ich wykonanie i tego się trzymaj.

Rada nr 3. 
Początek dnia zacznij od zaplanowania tego, co chcesz i co będziesz (!) danego dnia robić. To zmotywuje Cię do działania i przygotuje Cię psychicznie do tego, co Cię jeszcze czeka ;)


Rada nr 4.
Przed każdą aktywnością poświęć 5 min na wyznaczenie sobie celu, czy to spotkania biznesowego, czy nauki czy wyjścia na siłownię. Zastanów się co chcesz osiągnąć. Po aktywności poświęć kolejne 5 min na podsumowanie czynności jaką wykonywałaś. Czy osiągnęłaś swój cel? Osobiście zawsze w drodze na siłownię zakładam, że dzisiaj spalę X kalorii i nie wychodzę stamtąd dopóki danego celu nie osiągnę. Uwierzcie, że satysfakcja po osiągnięciu tego małego celu jest nieziemska.


Rada nr 5.
Chyba najtrudniejsza, przynajmniej dla mnie. Gdy masz coś do zrobienia to wyłącz facebooka, Twittera, odłóż telefon i nie patrz na pocztę. Nie każdy telefon musi być odebrany, nie każdy e-mail odpisany od razu po jego otrzymaniu. Zaplanuj sobie czas, w którym to zrobisz, ale nie pozwól żeby Cię to ciągle rozpraszało, wybijało z rytmu i odrywało od aktualnego zajęcia.


Rada nr 6. 
Chodzisz na siłownię i ćwicząc słuchasz muzyki? Włącz audiobook w języku obcym, albo zapisz się na interesujący Cię kurs online i zamiast muzyki przyswajaj wiedzę ;)


Rada nr 7.

Przynajmniej raz dziennie rób coś dla czystej przyjemności. Wówczas wzrośnie poziom endorfin w Twoim organizmie i życie będzie zdecydowanie lepsze i weselsze.


Na koniec pamiętajcie proszę, że musimy mierzyć chęci na zamiary i pamiętać o tym, że nigdy nie uda nam się zrobić wszystkiego, co tylko chcielibyśmy. Kiedy sobie to uświadomimy, wyznaczymy cel i wprowadzimy w życie działanie które będą nas do niego prowadziły, sukces będzie stał przed nami otworem.




Źródła:
1. obrazek: tumblr.com
2. słownik PWN
3. www.entrepreneur.com
Share:

3 komentarze

  1. i really need to learn to manage time better!
    Pam xo/ Pam Scalfi♥

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z każdym punktem - trzeba mieć dobrą organizację czasu ale pamiętać też o chwili dla siebie obok natłoku obowiązków. :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i wszelkie komentarze ! ;)
Thanks for comming here and for all your comments! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Obsługiwane przez usługę Blogger.
© IZABIELAA | All rights reserved.
Blog Design Handcrafted by pipdig